Opgeven voor gratis BewustZijn Online 
mailmagazine: klik hier!http://www.live.cloudformz.com/C-201512161605518252-201512161605518197/

 

  REISTIP: Berlijn



Drie weken geleden waren we in Berlijn, daar komen we regelmatig en we zijn iedere keer opnieuw verrast hoezeer de stad ons past. Ondanks het feit dat er geen knus oud centrum is – denk aan Amsterdam – en dat de trekpleisters megalomaan zijn. Op die plekken raak je jezelf bijna kwijt, al zijn ze ook heel indrukwekkend. Verder is er rond de muur meer te zien dan Checkpoint Charlie. Ga vooral naar de Bernauerstrasse met zijn Fenster des Gedenkens, en uitgebreid documentatiecentrum inclusief wachttoren. Aangrijpend, daar wordt het hele oost-west gebeuren sterk voelbaar. Het Joods museum is werkelijk schitterend qua architectuur en natuurlijk erg goed qua documentatie. Je denkt dat je veel weet door alles wat er in de media voorbij komt, maar echt, hier krijg je een compleet beeld van de Joodse cultuur, de vervolgingen, de Tweede Wereldoorlog. Mooi met een heel, heel droevige teneur.


























Maar de laatste keer bezochten we het Pergamonmuseum, dat met z’n gigantische afmetingen op het Museuminsel ligt, waar 5 toonaangevende musea bij elkaar liggen. Over megalomaan gesproken… Toch is het prachtig. We waren er op een woensdagochtend en het was er heel rustig. Dat heeft ongetwijfeld met de tijd van het jaar te maken, maar maart lijkt me ook een prima periode wat dat betreft. Een verademing als je denkt richting Stedelijk of Van Gogh in Amsterdam.

Het Pergamon heeft 4 afdelingen met Assyrische, Babylonische, Perzische en Islamitische kunst en waar je letterlijk niet omheen kunt is het enorme Pergamonaltaar, dat in 1878 werd opgegraven in Pergamon, Turkije. Het volgende grootse is de uit oorspronkelijk materiaal opgetrokken Babylonische Ishtar poort (ooit één van de zeven wereldwonderen), gesticht door koning Nebukadnezar in 575 v. Chr. De blauwe geglazuurde stenen met mythologische dieren, de afmetingen… Ongelooflijk bijzonder.

Als je de verschillende afdelingen doorloopt, word je als vanzelf ondergedompeld in een verscheidenheid aan cultuur. Sieraden, scherven, reconstructies van gebouwen, allerlei oeroude geschriften; ineens zag ik brokken steen uit de façade van de Innana tempel uit Uruk, die stamden van 15 eeuwen voor Christus. En ik zat meteen weer midden in mijn lievelingsboek: De kinderen van het paradijs van Marianne Fredriksson. En dan die uiterst verfijnde miniaturen uit de Islamitische schilderkunst! Verwondering.


Neem daarna een heerlijke veganistische lunch vlak in de buurt van het Pergamon, bij Café Neundrei. Je zult er geen spijt van krijgen. Leuke café’s met een overvloed aan zalige biologische maaltijden en taarten zijn trouwens in bijna iedere buurt te vinden. Koop een alternatieve reisgids of raadpleeg www.berlijn-blog.nl voor de beste tips.

 

Vluchtelingen: En wat doen we werkelijk?



Opmerkelijke initiatieven voor vluchtelingen


Als je om je heen luistert naar wat mensen van de situatie van de wereld vinden, overrulen de sombere geluiden. Nu ís er veel om zorgelijk over te zijn, maar er gebeurt ook heel veel goeds. Van 11 tot 13 maart in New Delhi zal bijvoorbeeld de viering van 35 jaar The Art of Living plaats hebben. Daar worden naast alle mogelijke wereldleiders, hoogwaardigheidsbekleders en artiesten 3,5 miljoen (echt waar!) mensen verwacht en zal de grootste vredesmeditatie ooit gehouden worden. In de volgende Online vind je een ooggetuigenverslag van onze muziekrecensent Mari Plooij en zijn vrouw Ilonka de Haan.

Aangenaam verrast werden we ook toen we inzage kregen in een nieuw boek van ArtEz Press over duurzaamheid in brede zin. Het viel ons op hoeveel fantastische (www.lifestraw.com), ontroerende (www.humanrightstattoo.org) en soms ook humoristische (www.stop-the-water-while-using-me.com) dingen er worden ontwikkeld op het gebied van bewustwording!

En verder worden we gemaild over mooie en opmerkelijke initiatieven mbt vluchtelingen.


Zo ontstond in Zutphen de stichting Buddy to Buddy (zie voor uitgebreide informatie). Aan het begin van de komende zomer zullen er rond de 1200 vluchtelingen arriveren, de locaties worden nu in orde gebracht. Buddy to Buddy wil betrokken inwoners 1 op 1 aan vluchtelingen koppelen, om zo het sociale isolement van de vluchteling te doorbreken en de betrokkenheid van Nederlanders bij de opvang te stimuleren. Het uitgangspunt is dat het contact beide partijen zal verrijken en werelden gaat vergroten. Ook worden er regelmatig en succesvol theater- en kookhappenings georganiseerd. Sámen kunnen we veel, is het idee. Woon je in Zutphen of omgeving? Je wordt van harte uitgenodigd je als buddy op te geven! Mail naar info@buddytobuddy.nl.


Eén van de docenten van de Christelijke Hogeschool Ede bericht dat daar concrete programma’s voor vluchtelingen in de wereld gezet worden. Een aantal onderdelen lichten we er graag voor je uit.


Oriëntatiemodule voor statushouders

Op dit moment wordt door de afdeling Sociale Studies gewerkt aan het ontwikkelen van een oriëntatiemodule gericht op statushouders (asielzoekers die een verblijfstatus hebben ontvangen). Statushouders, studenten en docenten trekken in deze module samen op, leren van elkaar en investeren in hun eigen en elkaars toekomst. Doelstelling is om statushouders de gelegenheid te geven om een stap vooruit te zetten in hun integratie- en inburgeringsproces met betrekking tot hoger onderwijs. Zij maken kennis met onderwijskundige werkvormen die aansluiten bij professioneel werk in Nederland. Tien weken lang, één of twee bijeenkomsten in de week, gericht op groepsvorming, beginselen professioneel functioneren in Nederland, kennis maken met Nederlandse geschiedenis en taal. En daarnaast tijd voor werkbezoeken, kennis maken met onderwijsrichtingen en hopelijk kunnen stages geregeld worden. Streven is om deze module in de weken voor de zomervakantie te kunnen aanbieden.


Horen, zien en meedoen

Verder is de Pabo samen met het Talencentrum bezig met het ontwikkelen van een laagdrempelig programma waarin CHE-studenten en asielzoekers uit de opvang in Ede elkaar gedurende tien of twaalf weken wekelijks ontmoeten in een programma rondom kennismaken met en verder ontwikkelen van de Nederlandse taal. Het streven is om in maart te starten met een eerste groep asielzoekers en studenten.


En ook nog…

Naast activiteiten op gebied van onderwijs gebeurt er meer: vanuit het Diaconaal Platform Ede zijn er plannen om een avond voor asielzoekers en gastgezinnen te organiseren in het gebouw van de Hogeschool, er is contact met een Syrische kunstenaar over het exposeren van zijn schilderijen, er zijn studenten die af en toe met spontane acties aankloppen, er wordt gekeken of er vanuit de academie Educatie een intervisiegroep gevormd kan worden voor leraren die vluchtelingenkinderen in de klas hebben, er ontstaat een idee om studentenhuizen aan vluchtelingenjongeren te koppelen.

Goede samenwerking en afstemming met partners is een voorwaarde om echt iets structureel op te bouwen. Op dit moment wordt er geïnvesteerd in samenwerking met bedrijven (voor stages en werkbezoeken) en andere opleidingen in de regio (ROC’s, STOAS Vilentum en WUR). Een goede afstemming met organisaties die cruciale kennis hebben als Vluchtelingenwerk, COA, overheden, UAF, ISK, is essentieel en ook daar wordt op dit moment aan gewerkt. Verder zijn ze heel blij met Stichting Eleven Flowers Fund, die als betrokken partner de oriëntatiemodule en het taalprogramma sponsort met een bijdrage voor zaken als catering, onderwijsmiddelen, contacttijd met vluchtelingen en vervoer naar evenementen.




Toeristen & vluchtelingen met elkaar in gesprek

op Lesbos


Filmmakers Philip Brink en Marieke van der Velden

nodigden toeristen en Syrische bootvluchtelingen uit met

elkaar in gesprek te gaan, ergens op Lesbos. Ontroerende
uitwisselingen tussen heel gewone en altijd weer zo
bijzondere mensen. Persoonlijk contact is hét antwoord
om mensen nader tot elkaar te laten komen, dat mag
voor eens en altijd duidelijk worden.  


 

DWDD Pop Up museum



Het mag gezegd: De Wereld Draait Door vervult een speciale functie voor het Nederlandse culturele leven. Bepaalde onderdelen in het programma zijn nogal plat of uitgekauwd, maar vooral de spin-off wekt onze interesse. En dan met name nu het Pop Up museum, waarvoor 9 genodigden evenzoveel zalen mochten inrichten met vondsten uit de depots van diverse Nederlandse musea. Het Allard Pierson Museum in het hart van Amsterdam bood onderdak en wat een leuke keuze! Want naast de Pop Up schatten pak je natuurlijk ook de fijne vaste Egyptische collectie mee, of je gaat bij de Romeinen kijken. Tot 17 april kun je bovendien naar de expositie ‘Sicilië en de zee’, die specta vondsten uit 6 scheepswrakken die rond het eiland lagen toont.

 

Maar nu het Pop Up gebeuren. Wat een spetterende verrassing! Daan van Roosegaarde koos uit het depot van het Scheepvaartmuseum een grote hoeveelheid schilderijen met schepen erop. Dat klinkt saai, maar hoe bijzonder wordt dit gepresenteerd! Stel je een grote zaal voor, met aan alle wanden grote en kleinere schilderijen die zodanig opgehangen zijn dat de horizon doorloopt. Simpel en met een groot effect. De schilderijen worden één voor één in het zonnetje gezet door een zoeklicht. Betoverend.


En wat een onverwachte keuzes! Ik denk aan Carice van Houten, die is gaan zoeken in de kelders van het Kröller-Müller en tevoorschijn kwam met wat zij noemt: ‘een weemoedige, romantische collage’(in de speciale NRC uitgave gewijd aan deze expositie en gratis verkrijgbaar bij o.a. het Allard Pierson). Een dromerig meisjesportret, stillevens en óók een vrolijke Israels. Meer verklappen we niet, ga zelf maar kijken. Het museum is iedere dag geopend van 10 – 17 uur, nog tot 22 mei.


(En als je dan toch op de Oude Turfmarkt 127 bent, dwaal dan eens rond in de buurten erachter. Zoveel leuker dan de geijkte hotspots.)



  Het Lied van de Stilte   | Tekst Jan Kortie, foto boven: Alex Dijk



‘Het is in zekere zin het meest eenvoudige en misschien ook wel het meest werkzame wat ik ooit gedaan heb. We zingen. Natuurlijk zingen we. En we zijn stil. Dat is veel minder natuurlijk, voor veel mensen in onze wereld. Af en toe houd ik een kort inleidinkje rond een thema, of rond de betekenis van een mantra die we zingen. Of ik stel een vraag. En dan gaan we weer zingen. Uitvoerig zingen, we nemen helemaal de tijd. Het gaat veelal om mantra’s zoals we die ook tijdens onze bijeenkomsten in de Amstelkerk (en elders) zingen, maar we zingen ieder lied veel langer. We vertragen, en openen ons zo voor wat er tot ons wil komen. En dan zijn we weer stil. Samen. Of ieder op zichzelf. We eten in stilte, we wandelen in stilte. Met die stilte laden we ons zingen weer op. En met ons zingen verdiepen we de stilte die erop volgt.

Ons thema beweegt zich eigenlijk altijd op het kruispunt van het verticale (God, Geest, Licht, hoe mensen het ook noemen) en het horizontale, de aardse werkelijkheid waarin we gebonden zijn aan onze persoonlijkheid, onze beperktheid. Hoe kun je je verbinden met de overvloed van het Hoogste én die meenemen naar je dagelijkse leven? Het is een poging ons te openen voor het mystieke en dan op zoek te gaan naar hoe dat te vertalen naar het leven van alledag.


Daarvoor is muziek, en vooral zingen, een machtig middel. Muziek is in wezen een mystiek gegeven. En het is de manier bij uitstek om te ervaren hoe de stroom (van bovenaf) die altijd voor ons beschikbaar is, door ons heen de wereld ingaat en ons daar ook voor nodig heeft. De bron van de muziek droogt nooit op en iedere keer als wij ons daaraan kunnen overgeven zullen we vervuld worden van dankbaarheid, want we ervaren dan pure genade. Een deelneemster mailde ons onlangs na afloop van een retraite om ons te bedanken voor ‘de wijze waarop jullie het onbeschrijflijke, het numineuze, kunnen aanreiken: in een levende ervaring’. Dat was mooier verwoord dan ik het zelf kan zeggen. En het is de spijker op z’n kop: het gaat om de levende ervaring. In deze wereld hebben veel mensen steeds meer moeite met levenloos geworden voorschriften over wat en hoe we zouden moeten geloven. Maar de behoefte aan een levende ervaring van het mysterieuze is van alle tijden, we kunnen niet zonder. Daar moeten we dus steeds weer nieuwe, levende  vormen voor vinden, we moeten daarvoor ook nieuwe heilige plaatsen creëren. Dat is wat we beogen met onze retraites.


Het is wonderbaarlijk wat er in die setting allemaal gebeurt. Mensen gaan door allerlei processen heen. Dat is soms confronterend, soms komt er pijn of angst vrij. Het is troostend, samen zingen of alleen maar neuriën creëert een bedding, een draagvlak. En dan komt er ook weer ruimte voor grote vreugde, dankbaarheid, uitbundigheid. En ook daar hebben we dan alle tijd voor. Het is dus wel stil, maar saai is het allerminst.’


Het Lied van de Stilte
Een zang- en stilteretraite onder leiding van Jan Kortie
Wanneer? Van 3-8 juli 2016
Waar? Kasteel De Berckt, Baarlo

Of kies voor een voorproefje van 1 dag op zondag 10 april in Ransdorp!

Folder Zomerretraite 2016.pdf

Jan Kortie is stembevrijder en ontwikkelde zijn geheel eigen methode in de loop van de afgelopen 25 jaar. We interviewden hem al enige jaren geleden (klik voor interview op foto links) en recenseerden zijn boek-en-cd-project ‘Het Lied van Het’ (kijk onder kopje besprekingen: boeken). En nu mailt hij ons over een nieuwe stroom die hij de laatste 2 jaar uitprobeerde. We vinden het zo interessant wat hij schrijft, dat we je graag laten meelezen.

 

Huntenkunst | 27, 28 en 29 mei in Ulft


















Op 27, 28 en 29 mei zal voor de 24ste keer ‘Huntenkunst’ gehouden worden, een kunstmanifestatie waar het werk van 220 kunstenaars uit binnen- en buitenland gepresenteerd wordt: ieder jaar weer even indrukwekkend! Huntenkunst kreeg haar onderkomen in de SSP-hal aan de DRU-laan te Ulft, meer dan 5500 m2 wordt hiervoor omgetoverd in een kunstdorp. Dit jaar nemen kunstenaars uit Israël een centrale plek in.

Informatie over openingstijden en parkeerinformatie vind je hier




 

Museum Volkenkunde in Leiden: De Boeddha  | Tot 14 augustus 2016



















De Boeddha is een van de meest inspirerende en bekende figuren uit de wereldgeschiedenis. Wat maakt zijn levensverhaal zo speciaal? Waarom zijn Boeddhabeelden uit diverse landen verschillend van elkaar? Wat zoeken mensen in het boeddhisme?


Speciaal voor deze tentoonstelling kocht Museum Volkenkunde een meterslang doek aan waarop het laatste geboorteverhaal van de Boeddha verbeeld wordt: de Vessantara Jataka. Maar enkele musea ter wereld hebben zo’n complete Vessantara doek. Deze is afkomstig uit Noordoost-Thailand of Laos, midden 20ste eeuw. En in het Museumcafé kun je op de foto met je favoriete handhouding, ofwel mudra. Iedere mudra heeft een eigen betekenis.


Bekijk als voorproefje de acht digitale prenten van de Koreaanse kunstenaar Yang Kyung Soo, zelf boeddhist - een moderne interpretatie van het leven van de Boeddha.


Waar? Museum Volkenkunde, Steenstraat 1 in Leiden

Wanneer? Tot 14 augustus 2016

Openingstijden? Van 10-17 uur, van dinsdag t/m zondag

Prijs? Museumjaarkaart of € 14 voor volwassenen, jeugd 4-18 jaar € 6





 

Eigentijds Festival | Van 25 juni t/m 2 juli in de Vogezen (Frankrijk)


















Van 25 juni t/m 2 juli vindt het bekende Eigentijds Festival weer plaats! Het werd altijd in Vierhouten gehouden, maar vorig jaar voor het eerst - en met groot succes - op de thuisplek van de organisatoren. Dat is Ecolonie, een duurzaam (kampeer)vakantieparadijs in de Vogezen, zo’n 6 uur rijden vanaf Utrecht. Tijdens het festival heb je de mogelijkheid mee te doen aan een gevarieerd aantal activiteiten, waaronder workshops, lezingen en overige algemene activiteiten zoals theater, dans, muziek en bijvoorbeeld stiltewandelingen. En dan die heerlijke maaltijden!

Voor alle info kijk je hier.




Banner proberen? 
Voor € 100 drie maanden 
op deze site én in het 
mailmagazine!banner.html