Shakuhachi Meditation Music

Stan Richardson

Aantal nummers: 13

Bestellen via www.iTunes.apple.com  of www.Amazon.com



  CD-BESPREKING | Mari Plooij | september 2015



Tijdens het cellofestival in Zutphen luisterde ik naar een uniek nachtconcert van cello met de Japanse shakuhachi. De combinatie van deze twee prachtige instrumenten was bijzonder; jammer dat er geen opnames zijn gemaakt!

Gelukkig zijn er een aantal cd’s zoals van Stan Richardson verkrijgbaar met alleen shakuhachi, een bamboefluit met een meer dan verstild melancholiek karakter. Deze uiterst moeilijk te bespelen fluit was het instrument van Japanse (boeddhistische) zenmonniken en werd zuiver en alleen gebruikt voor hun meditatieoefeningen. Met kernvragen als: Wat is het geluid van de maneschijn op het water? Gaat het om de muziek of de totale stilte en complete ruimte; de spiegeling van het zelf in de kosmos? Ieder mens heeft zo zijn eigen meditatieve vragen over het leven en het weemoedige geluid van de shakuhachi brengt je in een sfeer om hier innig op te reflecteren.




Live in Paris

Black Rebel Motorcycle Club

Aantal nummers: 24 (2 cd’s + dvd!)

Prijs: € 20,99




  CD-BESPREKING | Dik Goudsblom | juli 2015



In 2010 kocht ik kaartjes voor een clubconcert van Black Rebel Motorcycle Club, nog in het oude Tivoli te Utrecht. Dat was geen vanzelfsprekendheid. BRMC was en is een over het algemeen hard rockende band, donker gekleed, teksten somber. Kortom, nogal tegengesteld aan het singer-songwriter-folk-soft-pop werk dat ik gebruikelijk consumeer. Dat ik toch naar dit concert ging, kwam omdat mijn nieuwsgierigheid gewekt was door een live album met dvd (‘Live’ 2009), waarop ik de band weliswaar heftig, maar ook ronduit mooi en vooral ontzagwekkend vond spelen. Ernstig, ingetogen, no nonsense zijn andere termen waarmee ik m’n toenmalige beleving bij benadering kan beschrijven.

Op de dag waarop het concert zou gaan plaatsvinden las ik in de krant dat producer-, licht- en geluidsman Michael Been direct na een set in België aan een hartaanval was overleden. Been was ex-popmusicus én vader van BRMC’s bassist Robert Been. Ik ging er al helemaal van uit dat er die avond niet gespeeld zou gaan worden, maar uit een korte mededeling op internet bleek dat wel het geval te zijn.

Het werd een onvergetelijke avond. De band bestaat uit een gitarist, bassist en een vrouwelijke drummer. Been jr. speelde met een grote capuchon over zijn hoofd - in mijn beleving ten teken van rouw, al deed en doet hij dat vaker. Er werd vrijwel niet gesproken tegen het publiek en stevig, hecht gespeeld. Dat soms de akoestische gitaar tevoorschijn kwam, zorgde voor een zekere lichtheid. Het publiek ging uit z’n dak en ik werd menigmaal door een wildbewegende menigte voor het podium omvergeduwd.

Nu is er deze nieuwe live cd/dvd, opgenomen in Parijs begin 2014. Die is om een aantal redenen bijzonder; het concert werd dichter op de huid dan gebruikelijk gefilmd, met name het publiek en haar interactie met de band is indringend vastgelegd. Deze registratie heeft onder andere daarom de beste Britse live video prijs gewonnen. Verder spelen ze hun laatste cd ‘Specter at the Feast’(2013) integraal. De cd is een tribute aan genoemde Michael Been, met ook hier die ingetogen, bijna gewijde sfeer - al maakt dat de muziek niet minder stevig. En dan is er nog een documentaire ‘33%’ waarbij we de bandleden, die tijdens de optredens wat ongenaakbaar overkomen, beter leren kennen als mensen die gedreven zijn, zoekend naar manieren om het zware toeren vol te houden. Drumster Leah Shapiro laat zien dat ze daarvoor gedisciplineerd uitgebreide warming ups doet, ze missen hun kinderen en zoeken vooral contact met hun publiek. Zanger-gitarist Peter Hayes uit z’n twijfels aan de grootse, soms intimiderende lichteffecten die er bij optredens gebruikt worden en zonder meer bijdragen aan de sfeer. Maar ze scheppen soms ook een ongewenste afstand en ‘ik wil m’n belevingen delen met het publiek, ik wil niet preken.’ Dit wordt onderstreept met een fragment van een spontaan klein solo optreden van Hayes, ergens buiten, midden tussen z’n fans.

Al met al zeer de moeite waard, deze nieuwe ‘Black Rebel’, ook als je net als ik geneigd bent eerder te genieten van wat fragieler werk.

Before this world

James Taylor

Aantal nummers: 10

Prijs: € 18,99

(€ 21,99 voor cd mét dvd)





  CD-BESPREKING | Dik Goudsblom | juli 2015



Al kregen we tussendoor het aardige ‘Covers’ - sinds ‘October Road’ (2002) is er eindelijk weer een album met zelfgeschreven materiaal; een kleine sensatie voor degenen die van James Taylor houden. Dit nieuwe album ontstond niet vanzelfsprekend. James sloot zich ervoor op in een appartement aan de kust, net zolang tot de nummers vanuit wat flarden kwamen en groeiden. Bij de luxe editie van deze plaat zit een dvd met een documentaire waarin Taylor, zijn vrouw en zijn band uitgebreid berichten over het ontstaans- en (in de eigen studio in een schuur naast z’n huis) opnameproces.

Hij leek de laatste jaren wat vastgelopen, herhaalde bij concerten eindeloos zijn hits als ‘You ‘ve got a friend’ (ooit cadeau gekregen van maker Carol King) en ‘Fire and rain’. Dit voorjaar zag ik hem in Carré, waar hij wat van zijn nieuwe werk speelde, onder meer het ingetogen ‘You and I again’ over de relatie met zijn vrouw die - zoals hij zelf aangeeft - teruggaat naar tijden van vóór dit leven. Dat klinkt voor sommigen wellicht wat zweverig, maar ik vond James Taylor tijdens dit concert juist meer down to earth dan voorheen en dat lijkt ook voor zijn nieuwe cd te gelden. Dan denk ik aan bijvoorbeeld ‘Angels of fenway’ over de opwinding die het honkbal in Amerika teweeg brengt en, als enige cover, de folk traditional ‘Wild mountain Thyme’. Zoals vaker in zijn latere werk gebruikt hij veel backing vocals, wat sommige nummers kleurt als een hymne. Daardoor komen we vanzelf weer in wat hogere regionen terecht. Cellist Yo-Yo Ma brengt warmte en diepte in het eerder genoemde ‘You and I again’; Sting zingt mee bij de titelsong. Opmerkelijk is de vaste band waarmee Taylor grotendeels al jaren optrekt, wat samen met de huiselijke opnameomstandigheden voor een grote hechtheid en degelijkheid zorgt. Drummer Steve Gadd (die zichzelf ooit onsterfelijk maakte met de openingsroffels van ‘50 ways to leave your lover’ van Paul Simon) is net als bij het tournee van de partij. Met al deze grootheden ga je bijna de hoofdrolspeler vergeten, wiens stem lieflijk, innig en toch dynamisch is als altijd en de songs zijn, de een méér dan de ander, pareltjes. En nu maar hopen dat we niet wéér 12 ½ jaar moeten wachten op iets nieuws.

Currency of Man

Melody Gardot

Aantal nummers: 10

Prijs: € 18,99


  CD-BESPREKING | Mari Plooij | juli 2015



Blessing in disguise? Het zal je maar gebeuren. Ben je aan het fietsen, word je aangereden en vervolgens kun je een lange revalidatie tegemoet zien. Het overkwam de Amerikaanse Melody Gardot; 19 jaar oud was ze. Een onderdeel van haar revalidatieprogramma bestond uit stemtherapie en wat bleek? Ze had een stem als een huis en gevoel voor timing als geen ander. Voor haar ongeluk speelde ze piano op verdienstelijk niveau, maar omdat ze niet meer kon zitten leerde ze al liggend gitaar spelen. Ze zegt over deze tijd: ‘Toen ik niet kon lopen, besefte ik vooral één ding en dat is dat ik niet alleen mooie dingen wil creëren, maar ook iets wil betekenen.’ En dat laatste is waarheid geworden. Zonder haar ongeluk had de wereld mogelijk een top jazz talent gemist. Want wat zingt deze jonge vrouw overtuigend! Zelfs covers worden gloednieuwe songs... Ze brak door en nu, ruim tien jaar na het ongeluk, treedt ze op in de meest gerenommeerde concertzalen van de wereld en ze wordt gevraagd voor de beste jazz festivals. In november a.s. is ze te horen in het concertgebouw.


Haar eerste drie cd’s zijn alle overtuigend: pure jazz van hoge kwaliteit. Titels: ‘Me one and only thrill’; ‘Worrisome Heart’; ‘The Absence Bol’ - alle te koop voor slechts €6,99.


De nieuwste, ‘Currency of Man’, heeft een iets minder jazzy karakter, maar is ook prachtig. Het album bestaat volledig uit zelfgeschreven nummers. Voor een goede sfeerimpressie een citaat van Gardot: ‘I wanted an album that flowed like a dream from beginning to end. We wanted to weave in sounds of the world around the songs, to recall the places where they were born, to really paint the scene.’ Kies voor de luxe editie met 15 nummers, een echte aanrader voor €22.95.


Silk in the clouds

Chris James

Aantal nummers: 14

Prijs: ca. € 17,- via www.chrisjames.net




  CD-BESPREKING | Mari Plooij | juni 2015



Orna Ralston’s cd deed me onwillekeurig denken aan de muziek van de Australiër Chris James, een stemwerker in de ware zin van het woord. Hij geeft workshops over de hele wereld (op 6 september in Nederland! zie: http://www.chrisjames.net/schedule.html) en laat mensen zo op een unieke manier kennis maken met hun stem. Iedereen wordt geboren met een mooie stem, zegt hij en deelnemers aan zijn workshops beleven dat dan ook. Chris heeft geen woorden nodig; hij gebruikt zijn stem in de vorm van klanken en doet dat op een fenomenale manier. Zijn boventonen doordringen iedere plek van je huis: prachtig! De muziek is niet alleen helend voor de workshopdeelnemer, maar zeker ook voor de luisteraar. Chris James brengt je bij een stille plek in je hart. Als je op een pure manier zingt, heeft dat een helend effect, zegt James; bovendien brengt het je in contact met je creativiteit en intuïtie. Een ontroerende ervaring.


Stemoefening




Medicine of Voice

Orna Ralston

Aantal nummers: 7

Prijs: € 25,- (in Nederland te bestellen door een mail te sturen aan Jennyke Kuiper kuip4059@planet.nl)



  CD-BESPREKING | Mari Plooij | juni 2015



Een paar keer in mijn leven verbleef ik in de oude stad van Jeruzalem, bakermat van de religieuze beschaving waar alle geloven elkaar ontmoeten. Ik slaap daar altijd in een klooster en vanaf het dak heb je een prachtig uitzicht. Je hoort er jonge gierzwaluwen, bedelend om eten van hun ouders, en kerkklokken, naast de oproep tot de gebed vanaf de moskee. Een magische omgeving. Net zo magisch is de muziek van Orna Ralston, een joodse vrouw en sjamaan, afkomstig uit Zwitserland. Ze maakte meerdere cd’s, maar dit is de eerste keer dat zij haar joodse historie bezingt. Dat doet ze op een pure, zeer indringende - soms bijna rauwe - manier. Nogal wat mensen hebben bij joodse muziek direct de associatie met klezmer; daar is bij Ralston geen sprake van. Orna tovert met de klank van haar grootse stem. Ze heeft een geweldig bereik en zingt vanuit diepst van haar hart, iedere vezel van de luisteraar beroerend.

Klik op de cd links voor een voorproefje!

All in good time

Racoon

Aantal nummers: 11

Prijs: € 15,99




  CD-BESPREKING | Dik Goudsblom | april 2015



Racoon, de band die zo Iers/Brits klinkt maar uit ons eigen Zeeland komt, gaat al heel wat langer mee. Al in 1997 verkochten ze met redelijk succes hun eerste demo en in de nieuwe eeuw braken ze steeds meer door, met als hoogtepunten Another day en de lieve single Love you more uit 2005. Sindsdien gaat het doorlopend goed met Racoon. Het warme pop-folk geluid, onder andere door de slaggitaar die consequent akoestisch gehouden wordt en de dynamische, urgente zangstem van Bart van der Weide, is ook bij live optredens van een constante hoge kwaliteit.

Hun nieuwe plaat All in good time gaat weer een stap verder. Er is meer kracht en durf, zoals in het stimulerende ‘Shoes of Lightning’, en emotie in ‘Tommy’, een ballad over een eenzame jongen. Er zijn blazers, er is funk, schreeuwend gezongen door Van der Weide (‘Good to see you’). Een plaat die je vaak kunt draaien en die zich dan steeds meer prijsgeeft als weer een prachtwerk van een van Nederlands beste bands.




We only part to meet again

Mister & Mississippi

Aantal nummers: 10

Prijs: € 16,99



  CD-BESPREKING | Dik Goudsblom | april 2015



Net als hun titelloze debuut uit 2013 is We only part… pure folkmuziek; dromerig, meerstemmig en dit keer met een wat droeve ondertoon. Geen grote stappen voor- of achterwaarts, er is meer stevigheid hier en daar en een wat voller geluid. ‘Meet me at the lighthouse’ sluit aan bij het eerdere werk van Mister & Mississippi, daarna wordt het wat zwaarder allemaal. Zangeres Maxime Barlag verloor onlangs haar moeder aan kanker; dat en wellicht andere levenservaringen klinken door. ‘Sad songs for the quiet ones who’ve been ignored’ ontroert, het hele album dompelt je trouwens onder in een sfeer van melancholieke schoonheid. Voor degenen die ook van een mooi uitgevoerd product houden is er een luxe lp-uitvoering op gekleurd vinyl, met de cd bijgevoegd.





Duduk; mountain flute.

Your music is a language

Born in de depth of time

An external image

Carried on the wind

Duduk, devine breeze

Tugging the heart strings

Recalling our Ancestors’ pleas

The origin of our tears

Your sound full of mystery

Imprisoned within you

Are prayers set free

Echoes of our faith

Duduk, from beyond the ocean

Your timeless call

Is a powerfull potion

Conjuring up memories…

Annie Kapikian

Songs from a world apart

Levon Minassian

Prijs: € 20,99




  CD-BESPREKING | Mari Plooij | maart 2015



Er zijn instrumenten waar mensen graag naar luisteren omdat het geluid zo dicht bij de menselijke stem komt en het hart vol raakt, ik denk aan de cello. In die sfeer vraag ik aandacht voor de duduk, een relatief klein blaasinstrument uit Armenië dat vervaardigd wordt uit lang gedroogd abrikozenhout. De duduk produceert een grootse en meer dan meeslepende toon die het hart niet alleen raakt, maar vol in bezit neemt.

Levon Minassian is een Frans-Armeens muzikant, nazaat van vluchtelingen door de genocide aan het begin van de 20e eeuw in Armenië. Zijn roots verloochenen zich niet, hij voelt een sterke verwantschap met de historie van zijn volk en land. En met de duduk; een instrument dat hij zich voor meer dan 100% eigen heeft gemaakt. ‘Songs from a world apart’ is subliem. De muziek neemt je mee naar een land met eeuwenoude tradities, laat je de pijn van een volk voelen en landschappen ‘zien’ waar tranen nog steeds door de rivieren stromen.


Ook de ode aan de duduk die Annie Kapikian

schreef wil ik je niet onthouden: …je bevrijdt

onze gebeden, de echo’s van ons lot…


Home, sacred mantra’s voor inner peace

Brit Kim

Aantal nummers: 26

(2 cd’s)

Prijs: € 8,91 (iTunes)



  CD-BESPREKING | Mari Plooij | maart 2015



Maar misschien meer nog verraste ik Swami met Brit Kim’s muziek. De in Denemarken geboren muzikante maakte een prachtige cd vol met de mooiste mantravertolkingen: ‘Home, sacred mantra’s for inner peace’. Dromerig, ingetogen, soms een beetje jazzy en in ieder geval zeer toegankelijk voor ons westerse oor. Wij kennen meestal de betekenis niet van de Sanskriet woorden in de vaak eeuwenoude devote teksten, waarmee Hindu’s hun goden aanroepen en vereren. En dat hoeft ook niet, want ze hebben hun balsemende werking op je ziel toch wel en verdienen het om mee geneuried of gezongen te worden. Maar je kunt ook simpelweg je kamer vullen met deze zalig rustige luistermuziek.



Ayurveda, the fragance of well being

Kiran Murti

Prijs: € 26,95 (Bol.com)


  CD-BESPREKING | Mari Plooij | maart 2015



De eerste twee maanden van 2015 reisde ik door India met een iPod vol prachtige muziek, waaronder ook veel badjan’s (mantra’s) en op India georiënteerde wereldmuziek. In de taxi waarmee ik over Indiase platteland reed, luisterde ik ‘Ayurveda, the fragrance of wellbeing’ van Kiran Murti. We passeerden smalle, stoffige en hete wegen waarlangs de vrouwen in prachtig gekleurde sari’s linzen aan het oogsten waren of met koeienpoep op hun schouders naar hun afgelegen dorpen liepen. Onze Indiase taxichauffeur Swami raakte betoverd door de klanken; deze interpretaties van de voor hem zo bekende muziek had hij nog nooit gehoord. Luisteren naar Kiran Murti’s muziek is een reis op zich; je wordt er als vanzelf door meegenomen naar het warme en intense India. Zoals kleurrijk als dat land is, zo vol van kleur en sfeer is deze hypnotiserende, bijna zoete muziek. Een genot voor het oor.




Klik op het plaatje hierboven en beluister een voorproefje

Klik op het plaatje hierboven en beluister ‘With a little help from my friends

Klik op het plaatje hierboven en beluister

de hele cd!

Into Being

Praful

Aantal nummers: 8





  CD-BESPREKING | Simone Thomasse | januari 2015



Into Being

Eind oktober interviewde ik Praful, een bijzonder begenadigd musicus die jazz en klassieke Indiase muziek studeerde. Ik ontmoette een openhartige en ontspannen man die leeft voor zijn muziek. Het is voor hem hét middel zichzelf en zijn publiek te verbinden met ‘de Ene’ ofwel ‘het Ene’. Dat is te merken, want Praful is volkomen in tune met zijn luisteraars, zijn saxofoon, fluit en stem, mocht ik vaststellen tijdens een concert een week later in Podium Mozaïek in Amsterdam. Hij liet zich begeleiden door een zorgvuldig uitgekozen band bestaande uit topmusici en zo konden we luisteren naar de introductie van zijn nieuwe cd ‘Into Being’. Eén groot feest. En wat een vakwerk!

Praful componeert ook voor anderen, zoals Deva Premal & Miten en Eckhart Tolle vroeg hem reeds enkele malen zijn retreats in te leiden met zijn muziek. Want op de een of andere manier brengen Prafuls klanken je snel naar de stilte en dat is een grote kwaliteit.

‘Into Being’ is de laatste in de reeks van bijna 20 cd’s die hij maakte en bestaat uit mantramuziek, meer lounge-achtig smooth trouwens dan klassiek-repeterend. Het zijn klanken die glans in je dag brengen, liefde in je hart en ontspanning in je lijf.


  CD-BESPREKING | Simone Thomasse | december 2014



Onno en ik luisteren al jaren iedere ochtend tijdens het opstaan een uur naar kirtans, gezongen mantra’s, en merken dat het ons een fijne basis voor de dag geeft.

Snatam Kaur is een puur blonde Amerikaanse schone, opgegroeid en levend volgens de Sikh-traditie. Haar prachtige stem heeft een zuivere klank; zij is in kundalini yogakringen echt een bekendheid die een grote hoeveelheid cd’s op haar naam heeft.

Deze evening prayer bestaat uit ruim drie kwartier zang en bijna 9 minuten recitatie. Het bijzondere is dat iedere negativiteit in en om je heen erdoor verdwijnt. Wil je je vredig voelen? Het werkt, en dat niet alleen: de klanken zijn beeldschoon. Mijn absolute favoriet op dit moment.




  CD-BESPREKING | Mari Plooij | december 2014



Na een weekje schilderen in Zuid-Frankrijk keerden we terug naar Nederland. Onderweg zochten we leuke B&B en vonden die in een oud kasteel ergens onder Parijs, door liefhebbers verbouwd tot een ongekend sfeervol en chic logeeradres. ‘Tell only your best friends!’ stond op het visitekaartje. Nog een reden om deze plek nooit meer te vergeten, was de heerlijke, melodieuze jazz die er gedraaid werd.

‘Take love Easy’ en ‘Femme Fatale’ brengen mij direct weer in de sfeer van dat mooie kasteeltje. De eerste is van de overbekende ‘Queen of Jazz’ Ella Fitzgerald, een natuurtalent zonder ooit echt les te hebben gehad. Met haar geweldige stem en grote bereik werd ze meestal begeleid door big bands en trad ze op met veel grootheden uit het genre. Op deze cd wordt ze echter enkel vergezeld door Joe Pass, ook wel aangeduid met de eretitel ‘Paganini op de gitaar’. Hij begeleidt Fitzgerald op een meesterlijk intieme en gevoelige manier. Van de zes platen die ze samen maakten, wordt deze het meest geroemd. En niet voor niets; stuk voor stuk zijn het warme en ingetogen nummers. Hadda Brooks heeft bij insiders voornamelijk bekendheid gekregen als ‘Queen of the Boogiewoogie’, al is ze bij het grote publiek wat in de vergetelheid geraakt. Onterecht, dat wordt duidelijk wanneer je luistert naar haar ‘Femme Fatale’ uit 1956. In tegenstelling tot Fitzgerald was Brooks uitstekend muzikaal geschoold. Na een klassieke opleiding met een focus op opera, switchte ze naar de BoogieWoogie muziek en trad op in diverse films. Dat haar diepe passie zwoele, langzame ballads betrof, is op deze cd goed te horen.



Arco Iris

Amina Alaoui ensemble

Aantal nummers: 11

Prijs: € 19,99






















Take Love Easy

Ella Fitzgerald en Joe Pass

Aantal nummers: 9

Prijs: € 9,99









Femme Fatale

Hadda Brooks

Aantal nummers: 10

Prijs: € 13,99











Kirtan Sohila

Snatam Kaur

Speelduur: ca. 55 minuten

Prijs: € 17,95




  CD-BESPREKING | Mari Plooij | december 2014



Arco Iris

In de 16e eeuw werden Arabieren en Joden massaal verdreven uit Andalusië, Zuid-Spanje. Met hen belandde de muziek uit deze streek aan de Noord-Afrikaanse kusten, waar ze door de eeuwen heen van generatie op generatie werd doorgegeven. Dat is goed te horen als je luistert naar de Marokkaanse Amina Alaoui, wier muziek is doorspekt met eeuwenoude historie waarin volkeren elkaar letterlijk en figuurlijk hernieuwd ontmoeten. Arabische klanken worden vermengd met pure fado- en flamenco-invloeden en soms zijn ook harmonielijnen uit de joodse muziek herkenbaar. De leden van haar ensemble zijn afkomstig uit zowel Tunesië, Spanje, Portugal als Brazilië, erg internationaal dus. Alaoui - musicus, filosoof en taalkundige - is gezegend met een kristalzuivere stem waarmee ze haar luisteraars betovert. De titel van de cd is te herleiden naar de oude Grieken. Iris is de dochter van Thaumas (het Wonder) en Elektra (de Heldere en Energieke), boodschapper van Zeus. Zij vormt de brug tussen het hogere en het lagere. Arco is de eeuwig strak gespannen boog. Arco Iris, de regenboog die het kleurrijke pad vormt voor zuivere communicatie, is met drie woorden samen te vatten: mooi, mysterieus en melancholiek. Zó werd er gezongen aan het hof van Granada.


Crosby, Stills Nash & Young 1974

Crosby, Stills Nash & Young

Aantal disks: 4

Prijs: € 85,99









Popular problems

Leonard Cohen

Aantal nummers: 9

Prijs: € 14,95










September Sunburn

Beginners

Aantal nummers: 11

Prijs: 16,99



  CD-BESPREKING | Dik Goudsblom | december 2014



Enkele verrassingen in de popwereld komen dit jaar van de kant van de veteranen. Zo was er deze zomer veel aandacht voor de verzameling live opnames van Crosby, Stills Nash & Young van hun tournee uit 1974. Die maakte geschiedenis als de ‘Doomtour’ vanwege de grote hoeveelheden geld en drugs die ermee gepaard gingen. Het grootschalige gebeuren bracht de vier sterren, die niet heel lang na hun meesterwerk ‘Déja Vu’ uit elkaar gegaan waren, weer samen. Niet voor lange duur, want het na de concertreeks voorgenomen groepsalbum bleef uit en de heren gingen, al dan niet in gelegenheidsduo’s en -bands, weer ieder huns weegs.

Als je naar CSN&Y 1974 luistert, vergeet je meteen al die verhalen over uitspattingen, geld en spanningen. Graham Nash heeft uit het overvloedig beschikbare en prima opgenomen materiaal de beste versies geselecteerd van de prachtige songs die de leden van deze supergroep meestal alleen, soms met elkaar schreven. Naast werk van ‘Déja Vu’ en eerdere platen van CSN als trio valt er veel van het solowerk te beluisteren. Ik denk aan ‘Old Man’ van Neil Young en ‘Love the one you’re with’ van Stephen Stills. Een band die uit zulke eigenzinnige en creatieve individuen bestaat en toch tot zo’n innige en dan weer spetterende samenwerking in staat is, ook al is dat van tijdelijke aard; dat zie en hoor je zelden. De vierdelige cd/dvd box is prijzig, soms via internet wel wat goedkoper te krijgen. Er wordt ook een samenvatting op één cd aangeboden.


Een andere oudgediende werd in september tachtig jaar en bracht rond zijn verjaardag de plaat ‘Popular Problems’ uit. Leonard Cohen brak in 1967 door met de song ‘Suzanne’, toen al was hij zo’n tien jaar ouder dan zijn medepopzangers. Zijn stem is inmiddels volledig uitgesleten en klinkt als reeds komend uit het graf, hetgeen hij al jaren compenseert met de ongeschonden klanken van zijn achtergrondzangeressen. Je zou ook kunnen zeggen dat hij het zingen aan hen overlaat; zelf declameert hij z’n intelligente en vaak humoristische teksten (‘Niet omdat ik oud ben maar gewoon omdat ik er van houd ben ik langzaam. Jij wilt er snel zijn, ik ben liever de laatste’) ritmisch mee. Het is een mix waar je van moet houden, maar weer een echt Cohen-juweeltje. Met barstjes erin dus.


Door al deze ouwe-mannen-pop zou je haast over het hoofd zien dat er dicht bij huis, ook in september, een jongedame met een nieuwe band debuteerde. Susanne Linssen komt tevoorschijn uit de schaduw van de bands waarbij ze achtergrondvioliste en -zangeres was. Ze verzamelde een groep muzikanten om zich heen en noemde dit geheel Beginners. Haar nieuwe start is te beluisteren in het album ‘September Sunburn’. Vóór de presentatie had de groep al een positieve bespreking in popblad Oor binnen en kreeg vier sterren bij een Volkskrant recensie. Deze veelzijdige nazomerplaat is niet helemaal doorgeproduceerd, maar mooi ongepolijst gebleven. Kijk naar de video van de eerste single ‘I need to sleep’ of laat je onderdompelen in de violen achter ‘Is this where I got off’.

Mad Dogs & Englishmen

Joe Cocker

Aantal nummers: 26

(2 cd’s)

Prijs: € 25,99



  CD-BESPREKING | Dik Goudsblom | januari 2015



Mad Dogs & Englishmen

Eind vorig jaar overleed Joe Cocker, de man die begin jaren zeventig van een krant het predikaat ‘beste blanke blueszanger’ kreeg. Dat was na een concert in Amsterdam waar ik bij was, vijftien jaar jong - ik kon nauwelijks bevatten dat mijn jeugdheld die ik van platen, tv en films (zijn optreden op het Woodstockfestival en ook in de film daarover is nog steeds legendarisch) echt voor me stond. Cocker zelf was als puber een fan van Ray Charles, de blinde zanger die achter zijn piano altijd op een hoekige manier meebewoog met de muziek. Hij imiteerde zijn idool voor de spiegel en zo ontstonden zijn karakteristieke spastische bewegingen, die samen met een zware schuurpapieren stem voor een indrukwekkende presentatie zorgden. Hij kon allerlei songs - schreef zelf weinig van betekenis - een enorme emotionele lading geven. Het niemendalletje ‘With a little help from my friends’, dat The Beatles op Sergeant Peppers Lonely Hearts Club Band door Ringo Starr lieten zingen, bouwde hij om tot een meer dan acht minuten durend soul/gospelachtig epos met een gevoelig vraag- en antwoordspel met het achtergrondkoortje. Culminerend in een heftige langgerekte schreeuw. Kijk en luister maar eens hoe hij dit kunststuk op Woodstock vertolkte. Hierna volgde een tournee met de Amerikaanse Leon Russel (‘Master of Space & Time’) en een enorme band die als ‘Mad Dogs & Englishmen’ rondtrok, een soort muziekcommune. Er werd gesproken van ‘Cocker Power’! Oude soulnummers en (toen) nieuwe pop, zoals ‘Bird on a Wire’ van Leonard Cohen en ‘Feelin’allright’ van Traffic werden groots gebracht, met blazers en een enorm swingend vrouwenkoor.

Later volgden minder spectaculaire platen en optredens, waar Joe aanvankelijk nog zeer subtiel, jazzy kon zingen en zijn stijl verdiepte. Maar vanaf de jaren tachtig trad er een vervlakking in. Zoals veel popartiesten van het eerste uur begon hij zich te herhalen en wat eens zo overweldigend en emotioneel was geweest, werd tot een maniertje. Inclusief de bewegingen en de verplicht geworden schreeuw. Er zijn van Joe Cocker vele prima compilaties verkrijgbaar. Als je wat dieper wilt gaan, beluister dan de live registratie van “Mad Dogs & Englishmen.” En voel de Cocker Power.



Paris

Zaz

Aantal nummers: 13

Prijs: € 20,99 (cd + dvd)


  CD-BESPREKING | Dik Goudsblom | januari 2015



Eind vorig jaar kwam de nieuwe plaat van Zaz (ze heet eigenlijk Isabelle Geffroy en is 34 jaar) uit, die sinds 2010 Franstalige platen maakt. Zaz mixt pop, jazz, chansonmuziek en andere stijlen tot een zeer frisse sound die toch vertrouwd klinkt en aansluit op al het moois dat al decennia lang uit Frankrijk komt. Dat geldt des te meer voor dit album, waarop ze allerlei bekende, nostalgische liedjes over Parijs zingt. Wie kent niet niet ‘Les Champs Elysées’ van Joe Dassin uit de jaren ’70 (in Nederland succesvol gecoverd door Johnny Kraaijkamp en Rijk de Gooyer als ‘Oh Waterlooplein’). Daarnaast werk van Edith Piaf en Charles Aznavour - die zijn ‘J’áime Paris au mois de Mai’ op negentigjarige leeftijd met haar meezingt! - en anderen die de lichtstad ooit bezongen.

Dit zou gezien kunnen worden als een gemakkelijke manier om een goed verkopend, want wie koestert er geen nostalgische gevoelens over Parijs?, tussendoortje te produceren bij gebrek aan nieuw eigen materiaal. Maar daarmee doe je Zaz tekort. Haar eigenzinnigheid en energie, die ze dit keer naar eigen zeggen ook haalde uit de big band achter haar, spetteren je overal tegemoet. Ze heeft wat dat betreft wel wat van Beth Hart, ook zoals ze vol levenslust vertelt over het werken aan de plaat, onder andere met de door de wol geverfde producer Quincy Jones. Dit is te zien in een documentaire die bij de luxe editie op dvd bijgeleverd wordt. Het heeft geresulteerd in een album dat zowel bekend als gloednieuw klinkt en niet snel verveelt. Grote kans dat het je een weekendje Parijs doet boeken.



  EERDER GEPUBLICEERD   |   EERDER GEPUBLICEERD   |   EERDER GEPUBLICEERD   |   EERDER GEPUBLICEERD


Dan Penn and Spooner Oldham

The complete duo recordings

Aantal nummers: 14

Prijs: € 15,99 (cd + dvd)




  CD-BESPREKING | Dik Goudsblom | oktober 2015



Soms ontdek je muziek die je meteen dierbaar wordt. Zoals vaker ging ik voor de bijl bij een aantrekkelijk geprijsde cd/dvd combinatie, ditmaal van twee al wat oudere heren, die in 2006 optraden in een kerk met liedjes die ze grotendeels zelf geschreven hadden. Dan Penn leefde in de jaren zestig van zijn song writing voor uiteenlopende artiesten, met de nadruk op soul uit de zuidelijke staten van de USA. Een blanke die zwarte muziek schreef; denk aan ‘Do right woman, do right man’ voor Aretha Franklin en ‘At the dark end of the street’ voor James Carr. Hetzelfde gold min of meer voor Spooner (eigenlijk Dewey Lindon) Oldham. Soms werkten ze samen, zoals bij ‘Cry like a baby’ voor The Box Tops. Oldham speelde daarnaast als sessiemuzikant voor velen, van Everly Brothers tot Amos Lee. Ook het wat plechtige, melancholieke orgelintro van Percy Sledges ‘When a man loves a woman’ van hem.

Je zou kunnen denken dat dit optreden (te vinden op de dvd), zo’n veertig jaar na het creatieve hoogtepunt in hun beider carrière, uitloopt op een nostalgisch showtje. Maar het overstijgt die sfeer in hoge mate. De mannen, pretentieloos en weinig charismatisch, zitten rustig voor hun publiek - Spooner achter z’n toetsenbord, Dann met z’n gitaar. De voordracht is in alle opzichten sober, waardoor het werk totaal ontdaan is van de vaak uitgebreide begeleidings- en productiekenmerken van weleer. Het is alsof de songs net geschreven zijn. Soms krijgen we ook iets te horen over het ontstaan ervan, in die turbulente sixties. Mooie verhalen, maar zonder veel omhaal verteld. Janis Joplin, die hun ‘A woman left lonely’ zo hartverscheurend vertolkte, wordt nuchter en met wat ironie ten tonele gevoerd. En na het verhaal wordt de song ingetogen gebracht. Alsof de heren willen zeggen: kijk, wij hebben een liedje gemaakt, dat maken is eigenlijk heel gewoon en luister eens, het is prachtig, tja, we weten ook niet waardoor dat komt, wonderlijk!

De cd heeft ongeveer dezelfde playlist met eerdere opnames, ook live, van eind jaren ’90. Nog meer dan bij genoemd optreden hoor je hóe mooi Dann Penn kan zingen, al zag hij zichzelf altijd meer als songwriter dan als zanger. Het oeuvre van dit duo omvat geen superhits, maar wel stuk voor stuk niet voor niets bekend geworden en gebleven pareltjes - op deze manier helemaal opgefrist door de makers zelf aangeboden.





Treasures of Asia

Wood & Winds

Aantal nummers: 10

Prijs: € 18 (+ € 2,50 portokosten),

Te bestellen via info@woodandwinds.nl




  CD-BESPREKING | Simone Thomasse | november 2015



Een cd van hoge kwaliteit met composities die werden geschreven en vertolkt door Werner Janssen (saxofoon en klarinet) en Peter Wilms (zeer diverse slagwerken). Zij studeerden aan het conservatorium, hun professionaliteit is onmiskenbaar. Ofschoon de titel verstilde muziek doet vermoeden, treft ons de buitengewoon energieke sfeer die de heren overbrengen.


www.woodandwinds.nl/nl/muziek/

Voor hun concert agenda zie www.woodandwinds.nl


Maak kans op deze cd door ons te mailen:

bewustzijnonline@gmail.com




Paris

Allison Balsom

Aantal nummers: 12

Prijs: € 21



  CD-BESPREKINGEN | Mari Plooij | november 2015



De zaterdag is een heerlijke dag voor me. ’s Ochtends een lekker luisterprogramma op de radio en daarna mooie muziek draaien. Als ik alleen thuis ben vind ik een heimelijk genoegen in keihard trompetmuziek opzetten. Heerlijk om van die barokke klanken door het huis te laten schallen! Dat vind ik ongeveer net zo prachtig als oudere Franse filmmuziek, zoals ‘Les Feuilles Mort’ van Yves Montand, ook zo’n sfeermaker. En toen hoorde ik recent in de auto een versie van diezelfde Feuilles Mort. Op trompet! Door merg en been ging het. De track staat op een cd van Allison Balsom; een Brits trompettiste van wereldniveau. Ze won verschillende prijzen met haar klassieke albums en was Young British Classical Performer of the Year in 2006. Allison Balsom heeft een grote passie en dat is Frankrijk. Ze is er idolaat van, volgde haar opleiding deels in Parijs en besloot een album te maken met pure Franse muziek. Dat werd ‘Paris’, werkelijk zalig om op weg te drijven. Ze speelt muziek van Satie, Piazzola en Ravel en geeft er op unieke wijze haar eigen interpretatie aan. Voor de klassieke liefhebber is haar vertolking van een stuk van Messiaen interessant en al zal een ander dit nummer mogelijk wat moeilijk vinden, het is zeer de moeite waard om eens te beluisteren.


En na Allison Balsom zet ik vrijwel steevast muziek van een andere trompettist op: Chris Botti. Zijn cd ‘A thousand kisses deep’ behoort tot mijn favorieten. Mellow, jazzy trompetgeluiden vullen de kamer. Dromerige achtergrondmuziek, die perfect op z’n plek is wanneer je een mooi gesprek hebt met goede vrienden of tijdens de laatste uren van dat fijne feestje.





A thousand kisses deep

Chris Botti

Aantal nummers: 11

Prijs: € 14



Klik op het plaatje hierboven en beluister

een voorproefje!

Klik op het plaatje hierboven en beluister enkele fragmenten van Treasures of Asia


  CD-BESPREKING | Mari Plooij | december 2015



Net als dat er typische zomermuziek is, bestaat er ook wintermuziek; klanken die horen bij verstilling, bij het naar binnen gaan, contemplatie. En bij de diepste emoties die je hart kent. Het lied van Sybille, magistraal vertolkt door sopraan Montserrat Figueras en de Capella Reial de Catalunya onder leiding van meestergambist Jordi Savall, is hier een voorbeeld van.
Even terug naar de Griekse klassieke oudheid. Sybille heette de vrouw die zich liet inspireren door een godheid en daardoor in extase raakte. Spontaan en ongevraagd voorspelde ze in die toestand de toekomst met de openingswoorden van dit lied: als teken van oordeel zal de aarde van zweet doordrongen zijn. In de 3e eeuw na Christus wenste Augustinus tijdens de kerstdagen niet-christenen een zalig kerstfeest met verwijzing naar deze tekst…

Deze cd bevat een versie uit de 10e eeuw; eentje uit de 13e eeuw en een laat middeleeuwse variant. Eenieder die de muziek hoort begrijpt direct dat het lied van Sybille door de Unesco tot meesterwerk uitgeroepen is. Ik voorspel je dat je er net als ik ademloos en in vervoering van zult genieten.



From Sleep

Max Richter

Aantal nummers: 7

Prijs: € 17,99 - de 8 uurs versie via iTunes € 29,99




  CD-BESPREKINGEN | Mari Plooij | december 2015



Soms weet je niet hoe je moet beginnen met iets te beschrijven. Dat heb ik bij deze muziek. Magisch. Intrigerend. Buitenaards. Mystiek. Verstillend. Allemaal woorden die bij me opkomen bij ‘From Sleep’ van Max Richter. Ik ben er volledig door gegrepen vanaf de eerste keer dat ik luisterde. Sindsdien staat hij vaak op ‘herhaling’.

Max Richter is gefascineerd door de slaap. ‘Het was mijn favoriete tijdverdrijf toen ik kind was; als ik kon zou ik 23 uur per dag willen slapen,’ zegt hij. En hij componeerde muziek om de slaap te begeleiden .’From sleep’ bestaat uit 2 onderdelen. Het eerste staat op de cd en is bedoeld om naar te luisteren als je wakker bent. Het tweede deel is alleen te downloaden via iTunes en duurt 8 uur: de tijd die we dagelijks meestal slapen. Max Richter heeft deze laatste muziek geschreven met als doel ’s nachts tijdens de slaap te laten spelen. Hij werkte nauw samen met een neurowetenschapper om zich optimaal te kunnen verdiepen in de slapende geest en antwoord te vinden op de vraag hoe muziek tijdens de slaap met die geest contact kan hebben om de luisteraar maximaal tot rust te laten komen. ‘We leven in een constante werveling van ervaringen en indrukken en vinden het vaak moeilijk om diepe rust te vinden,’ aldus Richter. Het muzikale landschap dat ‘FromSleep’ is, brengt die rust. Hij liet zich inspireren door Bach’s Goldberg variaties en door de muziek uit de Engelse late middeleeuwen waarin meerdere melodieën door elkaar gevlochten zijn.

Het is een wiegelied geworden, dat acht uur lang doorgaat of in de cd-versie overdag zorgt voor een atmosfeer in huis waarin er volledige focus kan zijn en alle creativiteit ondersteund wordt.





El Cant De La Sibilla

Montserrat Figueras
Capella Reial De Cataluny o.l.v. Jordi Savall
Speelduur: 55 minuten (3 versies)
Prijs: € 19.50




Opgeven voor gratis BewustZijn Online 
mailmagazine: klik hier!http://www.live.cloudformz.com/C-201512161605518252-201512161605518197/


  CD-BESPREKING | Dik Goudsblom | december 2015



Mooi mooi mooi

Er zijn momenten dat je muziek wilt horen die niet hard, confronterend, uitdagend, heftig is maar juist rustig, harmonisch en vooral: mooi. Althans, dat heb ik. Muziek om je aan te laven, om bij tot rust, tot jezelf te komen. Dat hoeft geen oppervlakkige muzak te zijn, liever niet. Eind 2015 kwamen er (ik laat de nieuwe Adéle even buiten beschouwing, daar wordt elders voldoende overgeschreven) drie platen uit die mooi harmonisch zijn maar ook elk op hun eigen manier, diep gaan.


Natalie Merchant begon midden jaren negentig op de dag dat ze stopte als leadzangeres van 10.000 Maniacs meteen aan haar solodebuut te werken: Tigerlily (1995). Nog steeds haar meest bekende en best verkochte plaat. Nu, zeven albums verder, keert ze terug naar dit begin, bewerkte de songs en nam ze opnieuw op: Paradise is there. The New Tigerlily recordings. Het is een bijna geheel akoestisch en zo te horen grotendeels live in de studio opgenomen plaat, met veel strijkers, soms blazers op de achtergrond, in een warme, intieme sfeer. Merchants stem is door de jaren heen dieper, melancholischer geworden - ze doet me soms denken aan de nog wat donkerdere Tanita Tikaram. Qua stijl wisselen de nummers tussen melodieuze ballads en rustige jazz en heel soms rockt het even. Ze gaan over ongewone zaken: het bijzondere van een lang, stabiel huwelijk (My beloved wife), jaloezie (Jealousy) of hoe een overleden filmster wordt afgebrand door de media (River over kindster River Phoenix). Bij de luxe editie van de cd zit een dvd waarin deze bijzondere, ernstige en ook sobere vrouw uitgebreid vertelt over haar ontwikkeling, de productie van het album en haar fans die soms stevig door het leven bij de kladden zijn gegrepen en met wie ze heel betrokken contact houdt. Bovendien kun je haar zien zingen met haar eigen orkest achter zich.

De Amerikaanse zangeres Eva Cassidy overleed in 1996 - 33 jaar jong - aan huidkanker en werd daarna pas beroemd, vooral vanwege haar loepzuiver ingetogen gezongen ballads. Tot haar fans behoren Paul McCartney en andere beroemdheden en van de paar platen die er postuum van haar verschenen werden er miljoenen verkocht. Zo ook van het live album Songbird dat op 3 januari 1996, nu 30 jaar terug dus, opgenomen en uitgebracht werd als Live at Blues Alley. Bij de huidige heruitgave die de naam Nightbird kreeg, is het complete concert in de jazzclub te horen én er is (alleen voor Europese kopers) een dvd toegevoegd waarop we 12 nummers lang Eva ook kunnen zien, een beetje verlegen, wat amateuristisch gefilmd, maar de sterren van de hemel zingend. Het gaat om overbekende maar zeker niet clichématig gebrachte covers (Bridge over Troubled Water van Paul Simon, Yesterday van McCartney, Somewhere over the Rainbow bekend door Judy Garland) die door Eva herschapen en daardoor door de luisteraar herontdekt worden. Vooral de ballads zijn daarbij van een verpletterende schoonheid. Tussendoor wordt er ook wat steviger gejazzt en gerockt.

De Zuid-Nederlandse Loes en Renée Wijnhoven, in 1990 als tweeling geboren, vormen het folk-popduo Clean Pete dat alweer aan de tweede plaat toe is: Aan het licht. Van het drietal uitgaven dat hier besproken wordt is dit ongetwijfeld de vederlichtste, net als op hun eerste album Al zeg ik het zelf zingen de meisjes in een hoge, zoete harmonie met elkaar waarbij het nieuwe werk wat meer gewicht heeft door de toegenomen volheid van de stemmen, de strijkers die erbij gekomen zijn en de wat steviger productie. Was Al zeg ik het zelf nog een beetje camp - ze leken zichzelf nog niet geheel serieus te durven nemen - Aan het licht staat als een huis. Er is een milde ironie in de teksten die achteloos lijken maar heel gewiekst zijn, er wordt hier heel leuk met onze taal omgegaan: ‘Hij heeft twee linkerhanden. Die ik niet kan weerstaan.’ ‘Luister niet naar mij want dit is niet wat ik bedoel.’ Ook is er een ‘lied zonder woorden.’ Verrukkelijk.



Paradise is there. The new tigerlily recordings

Natalie Merchant

Aantal nummers: 11

Prijs: € 18,99





Nightbird

(2 cd’s + 1 dvd)

Eva Cassidy

Aantal nummers: 33 + 12 op de dvd

Prijs: € 20,99






Aan het licht

Clean Pete

Aantal nummers: 11

Prijs: € 16,99






Charlie Haden & Jim Hall

Charlie Haden & Jim Hall

Aantal nummers: 8

Prijs: € 19,99





  CD-BESPREKINGEN | Mari Plooij | februari 2016



Twee cd’s van drie enorm gevoelige jazz musici, van wie bassist Charlie Haden en gitarist Jim Hall inmiddels overleden zijn en pianist Keith Jarrett gelukkig nog onder ons is. Beide cd’s horen bij mijn favorieten omdat ze veelzeggend en intiem tegelijkertijd zijn. Iemand vroeg me pas wat me er nou zo in raakt. Misschien een soort egoloosheid? Ik weet het niet precies, maar als ze samenspelen lijken ze in elk geval alleen op elkaar gefocust en niet op het publiek. Eén met de klanken, één met de voor hen diepere essentie van muziek en dan dat ingetogen samenspel…


De plaat Charlie Haden en Jim Hall werd al 25 jaar geleden opgenomen tijdens het Montreux Jazzfestival en postuum uitgegeven na hun recente dood. Wat een geluk dat deze opnames gemaakt zijn, want de cd is heerlijk om naar te luisteren. Met een beetje fantasie zie je de mannen op het podium; met gesloten ogen en hun instrumenten liefdevol in de armen - constant ingetuned op elkaar. Als een huwelijk waarin beide partners volledig tot hun recht komen omdat ze náást elkaar en niet in elkaars schaduw staan.


Op Jasmine schuift Charlie Haden aan bij Keith Jarrett. Waar de cd met Jim Hall intens en actief beluisterd kan worden en wellicht minder geschikt is als pure achtergrondmuziek, leent deze plaat zich bij uitstek voor de intiemste momenten van de dag. Vraag je beminde om bij je te komen zitten. En dan maar samen versmelten met een glas mooie wijn bij deze muziek die over het leven en de liefde gaat. Je voelt meteen dat de musici heel wat jaren op onze aarde rondlopen, al hun levenservaring lijkt in de muzikale emotie te zitten. Ieder nummer is subliem en vaak zo prachtig verstild, dat elke keer opnieuw mijn hart opengaat en een traan van ontroering opwelt. Bij ‘One day I’ll fly away’ stijg ik bijna op van de aarde. Dit nummer mag op mijn lijstje van geliefde uitvaartmuziek! Wat een levenskracht, ontroering en dankbaarheid zit er in deze uitvoering.


Albums om blind aan te schaffen als je kennis wilt maken met jazz of als weergaloze aanvulling op de jazzcollectie van de liefhebber.







Jasmine

Charlie Haden & Keith Jarrett

Aantal nummers: 8

Prijs: € 20,99





Chopin Nocturnes

Nelson Freiere

Aantal nummers: 11

Prijs: € 6,99





  CD-BESPREKINGEN | Mari Plooij | maart 2016



Deze maand reed ik door een Zwitsers landschap en ik luisterde naar de radio. Er werd een pianorecital van de Braziliaanse Nelson Freire gedraaid, die als magistraal pianist onder andere de nocturnes van Chopin vertolkte. Nocturnes zijn geïnspireerd op de sfeer van de nacht en hebben een ronduit dromerig karakter. En wat een emotie legt Freire in zijn vertolking - prachtig! Ik had de muziek toevallig bij me en luisterde verder. Het was een mooie ervaring, zo rijdend aan de voet van de Alpen met uitzicht op de onneembaar hoge bergen terwijl Chopin de auto vulde. Maar hoeveel woorden ik ook zou wijden aan deze fenomenale muziek, ze zullen nimmer de beschrijving van Matthijs Vermeulen kunnen evenaren. Hij was een Nederlandse componist die in de oorlog van zijn geliefde gescheiden was en alleen met haar kon communiceren via brieven. Ik lees: ‘Ik speelde Chopins Nocturne op 62 no 1 voor je. Als dat je lievelingsstuk is, dan heb je goed gekozen. Het is mooier dan alles. De aarde valt er bij weg. Maat voor maat stijg je hoger een hemel in van de edelste tederheid. Hoe helder; hoe rustig; hoe brandend; hoe zacht; hoe biddend; hoe beminnend; hoe rouwend; hoe troostend; hoe alles wat een ziel je geven kan. En maat voor maat is het ook geniaal als muziek; als harmonie; als modulatie; als melodie; als welluidendheid. Welke een zekerheid en welk een diepte van intenties in iedere noot. Ongelooflijk. En welk een onvergelijkbare kwaliteit van hart, van ontroering. Welk een eenvoud in de verhevenheid. Zou er een componist zijn die je met enkele tonen zo ver boven de wereld en het leven heen voert? En die je zo dicht bij het onvergankelijke brengt? Zo na bij God zou je mogen zeggen. Vraag jij je ook na zo’n muziek wat je nog op aarde moet aanvangen? Of welke menselijke liefde daarmee kan wedijveren? …’






Nachtlicht

Eefje de Visser

Aantal nummers: 10

Prijs: € 12,99


(klik op afbeelding voor geluidsfragment)





  CD-BESPREKINGEN | Dik Goudsblom | april 2016



Oak & Eefje

Twee heel verschillende platen zijn het, die in het nabije verleden aan Hollandse bodem ontsproten zijn: Nachtlicht van Eefje de Visser en Our Blood van I am Oak.

Eefje is de folk voorbij. Ze heeft nog steeds die dromerige romige stem die, omdat ze Nederlandse teksten hanteert, wel doet denken aan de landelijke tweeling Clean Pete. Net als bij hen goed gevatte woorden: ‘Ik hoop dat ik hoop heb, wil dat ik door wil’ meteen al aan het begin. Maar Eefje leunt met Nachtlicht minder op het veilige folkse verleden dan het duo. De songs hebben korte titels als ‘Scheef’, ‘Mee’, ‘Wacht’ en zijn persoonlijk. Net als bij haar eerdere werk; alleen overvleugelt hier de muziek, verrassend hoekig en puntig, de tekst zo nu en dan. Veel elektronica, beats, met soms houseachtige onderbouwingen van de woorden. Het is fris - deze combinatie van experimenteerdrift met Hollandse teksten zijn we niet gewend - en het is pop. En het vraagt om vaker draaien, ook om beter te horen waar Eefje het over heeft en dat in te laten dalen.


Thijs Kuijken zet ons met zijn alweer 5e album Our Blood een aantal keren op het verkeerde been. Want I Am Oak klinkt als een bandnaam, maar Thijs is hier de onbetwiste solo-creator en hoofduitvoerder van het gebeuren. Bij het woord ‘oak’ zien we een stevige stam voor ons geestesoog. Op de hoes staan enkele zeer tere boompjes op een heide, waarbij het dag lijkt en er toch een flinke volle maan boven de kruintjes hangt. En het openingsnummer heet ‘Geest’, terwijl het tekstwerk Engels is. Bij nader inzien duidt het allemaal op de inhoud: die gaat over kwetsbaarheid, verwerking van verlies (Kuijkens vader stierf), overpeinzingen, droomachtigheden. Ook hier een verschuiving van folk naar pop, zij het minder uitgesproken dan bij Eefje. I am Oak kan - op geheel eigen wijze uiteraard - gezien worden als een Hollandse Spain of Lambchop. Net als bij hen wordt er schijnbaar onnadrukkelijk gemusiceerd en gezongen. Als je maar half luistert, klinkt er een niet onaangename slaperige brei van akoestische instrumenten, een wat zeurende, bijna neuriënde zang met af & toe een zich hieruit losmakende gitaarsolo. De rijkdom ontsluit zich pas door aandachtig luisteren. Dan hoor je zorgvuldig opgebouwde songs met teksten die te denken geven, meerdere lagen in de muziek, wevende achtergrondstemmen, banjogetokkel… Er komt van alles te voorschijn - ook vaak draaien dus.


Our blood

I am Oak

Aantal nummers: 12

Prijs: € 14,99


(klik op afbeelding voor geluidsfragment)



Banner proberen? 
Voor € 100 drie maanden 
op deze site én in het 
mailmagazine!banner.html